به چه علت خانمها بهتر از آقایان میتوانند رنگ ها را تشخیص بدهند ؟

به چه علت خانمها بهتر از آقایان میتوانند رنگ ها را تشخیص بدهند ؟

مقدمه :

شاید برای شما پیش امده باشد که در جمع یا محیطی قرار بگیرید که از شما یا افراد دیگر راجب تشخیص رنگ سوالی بکنند و شما با جواب های گوناگون روبرو شده باشید و یا اسم رنگی را  بشنوید که تا به حال آقایان  نشنیده باشند و یا در زندگی روزمره با آنها روبرو نشده باشند  و به این فکر فرو رفته باشید که به چه علت این اتفاق میفتد که هر کسی یک رنگ واحد را در رنگ های گوناگون میبیند . ما در این مقاله میخواهیم راجب این موضوع با شما گفت و گو کنیم و به بررسی علل اتفاق افتادن این مساله بپردازیم .

به چه دلایلی خانمها بهتر از آقایان رنگ ها را تشخیص میدهند ؟

وقتی از تشخیص رنگ صحبت میشود تفاوت های قابل توجهی بین خانمها و آقایان وجود دارد . بر اساس تحقیقات علمی زنان به طور میانگین دایره لغات رنگی بزرگتری دارند و حساسیت بیشتری به تفاوت های رنگی نشان میدهند و معمولا رنگ ها را بهتر و دقیق تر از مردان تشخیص میدهند  حالا این سوال پیش میایید که آیا این تفاوت ها فقط به دلیل دایره لغات رنگی گسترده تری که زنان نسبت به مردان دارند است و آیا ساختار مغز نیز در این موضوع تاثیر دارد ؟ در جواب باید بگوییم این تفاوت به دایره رنگی ختم نمیشود و ممکن است به ساختارها و عوامل خاص دیگر مانند عوامل ژنتیکی ، هورمونی ، فیزیولوژیکی و مغزی مرتبط شوند . در ادامه راجب بررسی این عوامل و توضیح راجب آنها میپردازیم :

بررسی علل

1- عوامل فیزیولوژیکی :

ساختار مغز زنان و مردان متفاوت است . زنان بیشتر از نیم کره راست مغز خود استفاده میکنند که مربوط به تصویر سازی و تشخیص رنگ است . مردان بیش تر از نیم کره چپ مغز خود استفاده میکنند که مربوط به منطق و تحلیل است هم چنین زنان دارای چشم انداز بیشتریذ از رنگ ها هستند زنان میتوانند تفاوت های رنگ های نزدیک به هم مانند آبی و سبز آبی را تشخیص دهند که مردان در این زمینه ضعیف تر هستند و زنان آشنایی بیشتری با اصطلاحات رنگی مانند نسکافه ای ، نباتی و بژ دارند که آقایان برای تشخیص این نع رنگها نیاز به طول موج های کمی بلندتر دارند تا بتوانند رنگ های مشابه را تشخیص بدهند و این مسائل باعث میشود که خانمها رنگ ها را جزیی ببینند و مردها بصورت کلی رنگ ها را مشاهده کنند .

2- عوامل هورمونی :

تغییرات در هورمون ها نیز میتواند تفاوت هایی در تشخیص رنگ ایجاد کند . این تفاوت ممکن است به دلیل تاثیر هورمون ها بر ساختار مغز و ارتباطات عصبی باشد . سطح هورمون زنان و مردان متفاوت است زنان دارای سطح بالاتری از هورمون تستسترون هستند که مربوط به تشخیص رنگ است . مردان دارای سطح بالاتری از هورمون اندوژن هستند که مربوط به حرکت است . برخی مطالعات نشان داده شده است که تستسترون میتواند حساسیت به رنگ را کاهش دهد و استروژن میتواند افزایش دهد بنابراین زنان که سطح استروژن بالاتری دارند ممکن است رنگ ها را روشنتر و تنوع بخش تر ببینید .

3- عوامل فرهنگی :

به طور کلی در طول تاریخ نقش های متفاوتی در جامعه داشته اند . زنان معمولا مسئول گردآوری میوه و سبزیجات بوده اند که نیازمند تشخیص رنگ های مختلف است . مردان از طرف دیگر مسئول شکار حیوانات بوده اند که نیازمند تشخیص حرکت و جزئیات از راه دور است این تفاوت ها باعث شده که زنان و مردان رنگ ها را به شیوه های متفاوتی تجربه کنند برای مثال زنان میتوانند سایه های رنگ آبی ، سبز و زرد را بهتر از مردان تشخیص دهند . مردان نیز ممکن است رنگ های گرم تر مانند نارنجی را قرمز تر از زنان ببینند .

4- ساختار مغز در عملکرد زنان و مردان :

زنان در تشخیص گرادیان های دقیق مهارت بیشتری نسبت به مردان دارند این حساسیت در وسط طیف رنگی مشهود است مثلا زنان تفاوت های کوچک میان رنگ های نارنجی و زرد را تشخیص میدهند . به طور کلی تفاوت هایی در تشخیص رنگ بین زنان و مردان ناشی از عوامل مختلفی است که شامل ساختار مغزی  ، هورمون ها و پارامترهای ادراکی میشود . این موضوع میتواند در زمینه های مختلفی از خرید لباس تا کنترل کیفیت محصولات مورد استفاده قرار میگیرد .

 

 

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید




دسته های محصولات


خانه
داشبورد
سبد خرید
چستجو